Nyhetsbrev nr 2/2021

VÀlkommen till LO-TCO RÀttsskydds nyhetsbrev! Vi ger normalt ut fyra nyhetsbrev om Äret och du har fÄtt det dÀrför att du antingen Àr angiven som kontaktperson hos oss eller har anmÀlt att du vill fÄ det. Sprid det gÀrna vidare!

Glöm inte att du kan prenumerera pÄ all information vi lÀgger ut i vÄrt pressrum, genom att gÄ in pÄ vÄr hemsida och anmÀla dig under fliken pressrum. Du kan Àven gilla oss pÄ Facebook och pÄ sÄ sÀtt fÄ del av nyheter.

Vill du inte ha fler utskick, eller har du en kollega som vill ha nyhetsbrevet, skicka ett mejl till mattias.af.malmborg@fackjuridik.com 

 

Dom i mÄl C-30/19 Diskrimineringsombudsmannen./.Braathens Regional Aviation AB

En passagerare med chilenskt ursprung utsattes för en extra sÀkerhetskontroll i samband med en inrikes flygresa i Sverige. Diskrimineringsombudsmannen (DO) vÀckte talan vid Stockholms tingsrÀtt och gjorde gÀllande att flygbolaget hade utsatt passageraren för diskriminering pÄ grund av dennes fysiska utseende och etniska tillhörighet, och yrkade att flygbolaget skulle betala diskrimineringsersÀttning till passageraren. Flygbolaget medgav att betala diskrimineringsersÀttningen, men utan att vitsorda diskrimineringen i sig.

DO begÀrde att tingsrÀtten skulle faststÀlla i dom att diskriminering skett, men tingsrÀtten ansÄg att den mot bakgrund av de svenska processuella reglerna var bundet av flygbolagets medgivande och dÀrför förhindrad att göra sÄ. DO överklagade till hovrÀtten utan framgÄng och dÀrefter till Högsta domstolen, som beslöt att inhÀmta ett förhandsavgörande frÄn EU-domstolen.

EU-domstolen fann att den svenska lagstiftningen inte var förenlig med unionsrÀtten, i det hÀr fallet likabehandlingsdirektivet som innehÄller förbud mot diskriminering, samt EU:s stadga om de grundlÀggande rÀttigheterna som garanterar var och en rÀtt till ett effektivt rÀttsmedel. EU-domstolen pÄpekade ocksÄ att nÀr en nationell domstol avgör en tvist mellan enskilda, ska den inom ramen för sin behörighet att sÀkerstÀlla det skydd som enskilda har enligt stadgan, vid behov avstÄ frÄn att tillÀmpa nationella bestÀmmelser som stÄr i strid med unionsrÀtten.

 

Medlem i Byggnads fÄr sjukersÀttning med miljonbelopp efter dom i förvaltningsrÀtten

MÄlet rörde en medlem som Àr multisjuk och bl.a. besvÀras av mycket svÄra problem rörande inflammatorisk tarmsjukdom, svÄrinstÀlld diabetes, generaliserad smÀrta och stora problem med hÀnder och axlar. Medlemmen har haft medvetandebortfall pÄ grund av diabetes och har Àven haft stora svÄrigheter under hela dygnet med toalettbesök. DÀrtill var den generaliserade smÀrtan mycket invalidiserande. Medlemmen hade utlÄtanden frÄn specialistlÀkare inom olika omrÄden som samtliga visade att hans arbetsförmÄga var totalt nedsatt i förhÄllande till samtliga arbeten pÄ arbetsmarknaden. DÀrtill hade medlemmen genomgÄtt en arbetsförmÄgeutredning med samma resultat.

FörsÀkringskassan nekade medlemmen sjukersÀttning och anförde genom hela processen att utredningen inte tillrÀckligt tydligt har visat att medlemmen inte kan ta ett anpassat arbete pÄ heltid.

Vid processen i förvaltningsrÀtten genomfördes muntlig förhandling dÀr en av lÀkarna hördes som vittne för att utveckla sin stÄndpunkt rörande medlemmens arbetsoförmÄga. FörvaltningsrÀtten ansÄg att utifrÄn de aktivitetsbegrÀnsningar som framkommer av det medicinska underlaget att han lider av flera olika sjukdomar, att utredningen i mÄlet gav tillrÀckligt stöd för att medlemmen inte ens kan utföra ett anpassat arbete med en sÄdan kvalitet och inom en viss tid att det har ett ekonomiskt vÀrde för en arbetsgivare. DÀrtill menade domstolen att utredningen i mÄlet Àven gav stöd för att ytterligare medicinsk eller arbetslivsinriktad rehabilitering inte skulle komma att leda till att medlemmens arbetsförmÄga förbÀttras. Domstolen bedömde dÀrmed att det medicinska underlaget och den övriga utredningen i mÄlet att medlemmens arbetsförmÄga var stadigvarande helt nedsatt i förhÄllande till förvÀrvsarbete pÄ arbetsmarknaden. FörvaltningsrÀtten biföll dÀrmed medlemmens överklagande och förklarade honom berÀttigad till  hel sjukersÀttning i enlighet med hans yrkande. FörvaltningsrÀttens dom medför att medlemmen fÄtt rÀtt till ca. 1 800 000 kronor i sjukersÀttning.

FörvaltningsrÀtten i Stockholm, mÄl nr 26223-19.

Ombud var förbundsjuristen Gustav Sjöberg, 08-676 63 40.

 

Förlikning i mÄl om kringgÄende av företrÀdesrÀtt till ÄterstÀllning

I augusti 2020 vÀckte Svenska Journalistförbundet talan mot ett bolag inom Stampenkoncernen med yrkande om allmÀnt och ekonomiskt skadestÄnd till en av förbundets medlemmar. Förbundet menade att bolaget, i samband med att bolaget förvÀrvade verksamhet frÄn en tidningsutgivare som hade försatts i konkurs, hade kringgÄtt företrÀdesrÀtten till ÄteranstÀllning.

Den första veckan i oktober 2019 utspelade sig följande. PÄ onsdagen fick konkursförvaltaren klart för sig att endast en intressent kvarstod för att förvÀrva verksamheten. Samma dag meddelade konkursförvaltaren förbundet att de anstÀllda skulle sÀgas upp pÄ fredagen. PÄ torsdagens morgon kallades de anstÀllda till ett möte pÄ redaktionen samma dag. Vid detta möte deltog konkursförvaltaren och representanter för förvÀrvaren. FörvÀrvaren presenterade sig och konkursförvaltaren kallade de anstÀllda till ytterligare ett möte pÄ redaktionen dagen efter dÄ de skulle fÄ sina uppsÀgningar. Direkt efter mötet pÄ torsdagen kallades de anstÀllda en och en till möte med förvÀrvaren och erbjöds anstÀllning i dennes verksamhet.  Fyra anstÀllda med lÀngst anstÀllningstid erbjöds inte anstÀllning. PÄ fredagen instÀllde sig de anstÀllda till möte pÄ redaktionen och fick sina uppsÀgningar av konkursförvaltaren. Genom agerandet har förvÀrvaren kunnat anstÀlla innan arbetstagarna sades upp av konkursförvaltaren.

Vid muntlig förberedelse i Arbetsdomstolen har parterna trÀffat överenskommelse om förlikning enligt vilken förvÀrvaren betalar ett belopp motsvarande yrkat allmÀnt skadestÄnd till medlemmen. Det ska i sammanhanget noteras att utrymmet för kringgÄende minskar om konkursförvaltaren sÀger upp de anstÀllda i direkt anslutning till att medbestÀmmandeförhandling om arbetsbrist Àr genomförd.

Arbetsdomstolens mÄl A 91/20

Ombud för förbundet var förbundsjuristen Annett Olofsson tel: 08-676 63 29.

 

SkadestÄnd för lÄng handlÀggningstid i förvaltningsrÀtten i sjukpenningÀrende

LO-TCO RÀttsskydd har för en medlems rÀkning framstÀllt skadestÄndsansprÄk mot staten med anledning av lÄngsam handlÀggning av ett sjukpenningÀrende. AnsprÄket gavs in till Justitiekanslern som efter bedömning kan besluta om frivilligt skadestÄnd frÄn staten. FörvaltningsrÀtten hade i Àrendet lÄtit mÄlet ligga utan ÄtgÀrd i drygt ett Är och tio mÄnader, trots tre pÄminnelser frÄn klagandesidan. Denna tid, samt i viss mÄn den nÄgot utdragna handlÀggningstiden hos FörsÀkringskassan, utgjorde enligt Justitiekanslern (JK) en krÀnkning av rÀtten till en rÀttvis rÀttegÄng (art. 6 EKMR).

IfrÄga om ersÀttning skulle utgÄ bestÀmde JK att ett konstaterande av krÀnkningen inte var gottgörelse nog mot bakgrund av att det  var en tvist av stor vikt för den enskildes försörjning och dÄ den enskilde inte haft ersÀttning frÄn annat hÄll under tvisten. NivÄn sattes till 10 000 kr samt rÀnta frÄn tidpunkten för ansökan till JK med hÀnvisning till praxis.

 

SD-politiker fick inte uteslutas (dom Stockholms tingsrÀtt T 15871-19)

I ett mĂ„l angĂ„ende uteslutning av en SD-politiker ur Svenska Transportarbetareförbundet har tingsrĂ€tten valt att göra en objektiv bedömning av om SDs politik stĂ„r i strid med Transports stadgar och det som dĂ€r slĂ„s fast om att förbundet ska verka för alla mĂ€nniskors lika vĂ€rde. TingsrĂ€tten har kommit fram till att det som Transport Ă„beropat till stöd för uteslutningen – SDs principprogram samt offentliga uttalanden gjorda av SD-företrĂ€dare – inte ger stöd för att NN stödjer eller bedriver verksamhet som Ă€r oförenlig med förbundets stadgar. Enligt tingsrĂ€tten har förbundet inte stöd i sina stadgar för uteslutningen och beslutet om uteslutning ogiltigförklaras dĂ€rför. NN fĂ„r dock trots ogiltigförklaringen inget skadestĂ„nd.

Transport har överklagat domen till Svea hovrÀtt. Förbundet skriver i sitt överklagande att ideella föreningars rÀtt att sjÀlva sköta sina inre angelÀgenheter Àr grundlÀggande i en demokrati. Förbundet anför att det Àr klarlagt att förbundet tolkar sina stadgar pÄ sÄ sÀtt att uteslutningsgrund föreligger av medlem som aktivt företrÀder SD och att det saknas rÀttsligt stöd för tingsrÀttens stÄndpunkt att det ska göras en objektiv tolkning av stadgarna. SD-politikerns talan om ogiltigförklaring ska dÀrför ogillas.

 

EU-förslag om förstÀrkt likalöneskydd

Den 4 mars 2021 presenterade EU-kommissionen ett förslag till direktiv om att stÀrka principen om lika lön för lika arbete eller arbete av lika vÀrde mellan mÀn och kvinnor genom lönetransparens. Direktivet ger enligt kommissionen flexibilitet för medlemsstaterna att anförtro arbetsmarknadens parter genomförandet av bestÀmmelserna, förutsatt att de kan garantera resultat enligt direktivet. Utan att det pÄverkar arbetsmarknadsparternas oberoende och i enlighet med nationell lagstiftning och praxis ska medlemsstaterna se till att rÀttigheterna och skyldigheterna enligt direktivet diskuteras med arbetsmarknadens parter. Medlemsstaterna ska kunna behÄlla eller besluta om mer gynnsamma bestÀmmelser för arbetstagare nÀr det gÀller att tillhandahÄlla löneinformation och rapportering. Direktivet pÄverkar inte arbetsmarknadsparternas rÀtt att förhandla, ingÄ och genomdriva kollektivavtal samt att vidta kollektiva ÄtgÀrder.

Förslaget till direktiv innehÄller bland annat följande:

  • krav pĂ„ att arbetsgivare anger den ursprungliga lönenivĂ„n eller dess lönespann (baserat pĂ„ objektiva och könsneutrala kriterier) i jobbannonser eller pĂ„ annat sĂ€tt före en anstĂ€llningsintervju utan att den sökande behöver begĂ€ra det.
  • förbud för arbetsgivare att frĂ„ga potentiella arbetstagare om deras lönehistorik för tidigare anstĂ€llningar.
  • alla arbetstagare omfattas, inklusive deltidsanstĂ€llda, tidsbegrĂ€nsade anstĂ€llda eller personer med anstĂ€llningsavtal m.m. Förutsatt att de uppfyller vissa kriterier (arbetstagarstatus) bör Ă€ven hushĂ„llsarbetare, on-demand-arbetare, intermittent anstĂ€llda arbetare, kupongbaserade arbetare, plattformsarbetare, praktikanter och lĂ€rlingar omfattas av direktivet.
  • arbetsgivare med minst 250 arbetstagare bör regelbundet rapportera om lön, inklusive bonusar och andra förmĂ„ner, pĂ„ ett lĂ€mpligt och öppet sĂ€tt, sĂ„som att inkludera informationen i deras Ă„rsrapport.
  • gemensam lönebedömning bör genomföras av arbetsgivare i samarbete med arbetstagarrepresentanter, om en skillnad i genomsnittlig lön mellan kvinnliga och manliga arbetare i organisationen pĂ„ minst 5 procent visas i nĂ„gon kategori dĂ€r arbetare utför samma arbete eller arbete av lika vĂ€rde utan motiveringar av objektiva och könsneutrala faktorer.
  • en förskjutning av bevisbördan till arbetsgivaren i de fall dĂ„ arbetsgivaren inte uppfyller de specifika rĂ€ttigheterna eller skyldigheterna för lönetransparens enligt direktivet. I sĂ„dana fall ankommer det pĂ„ arbetsgivaren att bevisa att det inte har förekommit nĂ„gon könsdiskriminering.
  • medlemsstaterna ska inrĂ€tta ett sĂ€rskilt övervakningsorgan, vilka bör ha specifika uppgifter i samband med genomförandet av lönetransparensĂ„tgĂ€rderna och samla in uppgifter för att övervaka löneskillnaderna och effekterna av Ă„tgĂ€rderna.

 

Brister i FörsÀkringskassans utredningsskyldighet

Inspektionen för SocialförsÀkringen (ISF) har pÄ uppdrag av regeringen granskat hur FörsÀkringskassan tillÀmpar utredningsskyldigheten vid beslut om avslag pÄ sjukpenning och aktivitetsersÀttning.

ISF:s granskning visar att det finns tydliga utredningsbrister i 11 procent av de granskade avslagsĂ€rendena. Tydliga brister fanns i utredningarna vad gĂ€ller Ă„tgĂ€rder som FörsĂ€kringskassan borde ha genomfört, eller borde ha genomfört pĂ„ annat sĂ€tt, och som sannolikt skulle ha kunnat pĂ„verka myndighetens beslut. Även i Ă€renden dĂ€r myndigheten bedömdes ha uppfyllt sin utredningsskyldighet i stort fanns i flera fall brister i kvalitet eller i enskilda moment i utredningen.

NÄgra av ISF:s slutsatser Àr:

  • Stödet till försĂ€kringsutredare behöver utvecklas. Trots att utredningsskyldigheten beskrivs i flera av myndighetens interna styrande och stödjande dokument pĂ„ ett övergripande sĂ€tt, lĂ€mnas för mycket till den enskilda handlĂ€ggaren att ta stĂ€llning till.
  • FörsĂ€kringskassan bör i större utstrĂ€ckning komplettera uppgifter om personens aktivitetsbegrĂ€nsning med andra aktörer Ă€n hĂ€lso- och sjukvĂ„rden, till exempel arbetsgivare eller kommuner.
  • Det finns brister i FörsĂ€kringskassans kommuniceringsbrev till personen, bl.a. vad gĂ€ller motiveringen till varför avslag övervĂ€gs.

 

Lastbilschaufför friad frÄn vÄrdslöshet i trafik

En lastbilschaufför rĂ„kade ut för en trafikolycka dĂ€r han körde av vĂ€gen. Ingen skadades och han ringde sjĂ€lv efter polis. Åklagare pĂ„började dock förundersökning om vĂ„rdslöshet i trafik och Ă„tal vĂ€cktes. Chauffören som var medlem i Transport fick rĂ€ttshjĂ€lp och juridiskt ombud. I tingsrĂ€tten fĂ€lldes chauffören för vĂ„rdslöshet i trafik dĂ„ han bedömdes ha somnat vid ratten och dĂ€rmed varit oaktsam. Domen överklagades och HovrĂ€tten för Nedre Norrland har friade chauffören frĂ„n Ă„talet. HovrĂ€tten anger att chauffören, som arbetat natt i mĂ„nga Ă„r och förberedde sig för det aktuella arbetet genom att sova ordentligt pĂ„ dagen och inte upplevde sig sömning inte motbevisats av Ă„klagaren och att han dĂ€rmed inte gjort sig skyldig till nĂ„got brott.

HovrÀtten för Nedre Norrland mÄl B 45-20

Ombud för chauffören var förbundsjuristen Olov Östensson tel: 08-676 63 42.

 

Arbetsdomstolen avbryter anstÀllningarna vid Gate Gourmet

Gate Gourmet AB sa upp ett 60-tal medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet. Gate Gourmet har hÀnvisat till arbetsbrist hÀnförlig till pandemin. Bolaget hÀvdade att bolaget har flyttat över alla anstÀllda till Hotell- och Restaurangfackets avtalsomrÄde och att det dÀrför inte finns nÄgra arbeten kvar inom Transports avtalsomrÄde. Bolagets agerande Àr helt i strid med LO:s organisationsplan. Förbundet vÀckte talan i Arbetsdomstolen och yrkade ogiltigförklaring av uppsÀgningarna och skadestÄnd till medlemmarna eftersom arbetsbristen inom förbundets avtalsomrÄde inte var sÄ stor som bolaget gjorde gÀllande. Förbundet yrkade i andra hand skadestÄnd till medlemmarna för turordningsbrott. Efter att arbetsgivarparterna inkommit med ett yrkande om interimistiskt beslut frÄn Arbetsdomstolen har Arbetsdomstolen funnit att frÄgan om arbetsbristens omfattning inom förbundets avtalsomrÄde Àr en frÄga om tillÀmpning av turordningsreglerna. Arbetsdomstolen har beslutat att anstÀllningarna ska upphöra.

Arbetsdomstolens mÄl 127/20.

 

Avi om rekommenderat brev kom inte fram – ogiltighetstalan preskriberad anser Arbetsdomstolen

En av Svenska Transportarbetareförbundets medlemmar i den ovannÀmnda tvisten med Gate Gourmet kunde inte instÀlla sig till ett möte dÀr arbetstagarna skulle fÄ sina uppsÀgningsbesked. Orsaken var att han hade symptom pÄ Covid. NÀr han ringde och sjukskrev sig fick han beskedet att uppsÀgningen skulle skickas rekommenderat till honom. Medlemmen hade flyttat och hade eftersÀndning av sin post. Trots en annars fungerande eftersÀndning fick han inte nÄgon avi om rekommenderat brev, varför detta inte hÀmtades ut. Enligt 10 § 2 st LAS ska han anses uppsagd 10 dagar efter att reket lÀmnats till posten för befordran. FrÄga uppkom om han Àven skulle anses ha fÄtt en sÄ kallad fullföljdshÀnvisning enligt 8 § 2 st LAS trots att han de facto aldrig mottog denna handling.

Den frÄga som Arbetsdomstolen skulle ta stÀllning till var om en preskriptionstid om 14 dagar började löpa nÀr han enligt 10 § 2 st LAS blev uppsagd eller om en preskriptionstid om en mÄnad skulle börja löpa först nÀr anstÀllningen upphörde. Förbundet hade pÄkallat förhandling och yrkat ogiltighet efter den förstnÀmnda fristens utgÄng, men inom den sistnÀmnda fristen. Arbetsdomstolen fann i interimistiskt beslut att medlemmen, pÄ grund av bestÀmmelsen i 10 § 2 st LAS, har fÄtt en fullföljdshÀnvisning enligt 8 § 2 st LAS. Vid sÄdant förhÄllande var talan om ogiltigförklaring av uppsÀgningen preskriberad.

Arbetsdomstolens beslut 2021 nr 3.

Ombud för förbundet i bÄda Gate Gourmet-mÄlen var förbundsjuristen Annett Olofsson, tel: 08-676 63 29.

Dela pÄ facebook
Dela pÄ twitter
Dela pÄ linkedin

Vill du motta vÄra Nyhetsbrev?

Vi gör ca. 4 st utskick per Är. Alla vÄra tidigare nyhetsbrev finns under rubriken Nyhetsbrev i menyn.

Om Oss

VÄrt uppdrag Àr att bitrÀda LO, TCO, förbunden samt förbundens medlemmar i rÀttsliga angelÀgenheter. Vi ska vidare inom de rÀttsomrÄden som berör fackliga organisationer och deras medlemmar bidra till en ur facklig utgÄngspunkt positiv rÀttsutveckling samt sprida kunskap inom fackföreningsrörelsen i juridiska frÄgor och om den fackliga rÀttshjÀlpen.

VÄr huvudsakliga arbetsuppgift Àr att driva rÀttsliga processer i domstolar. VÄra tvÄ stora arbetsomrÄden Àr socialförsÀkringsrÀtt och arbetsrÀtt i vid bemÀrkelse.

Senaste Nytt