Brister i tre fjärdedelar av Försäkringskassans beslut om återkrav av sjukpenning

Inspektionen för socialförsäkring (ISF) har i en ny rapport granskat Försäkringskassans handläggning i återkravsärenden inom sjuk- och föräldraförsäkringen. Rapportens beskriver en mörk bild där Försäkringskassan inte lever upp till de högt ställda kraven på handläggning och utredning. ISF hittade i sin granskning rättsliga brister i hela 74 procent av de granskade sjukpenningärendena och i 45 procent av de granskade föräldrapenningärendena.

Vid en bedömning av ett återkrav ska Försäkringskassan först ta ställning till om en felaktig utbetalning har gjorts, för det andra om den enskilde är återbetalningsskyldig, samt för det tredje om en eventuell eftergift kan beviljas. I alla dessa delar förekom felaktigheter.

Den övergripande kritiken från ISF är kopplad till både formella och materiella brister. Bristerna som ISF pekar på är att förvaltningsrättsliga reglerna inte följs, exempelvis genom undermålig motivering av beslut och kommunicering i ärendet men dessutom att de rättsliga bedömningarna saknar underlag eller inte är rättsligt underbyggda. Särskild kritik riktas också mot Försäkringskassans bedömningar av ond tro samt mot beviljandet av eftergift – där det ofta saknas en individuell bedömning i det enskilda fallet.

Försäkringskassan har bevisbördan för flera frågor inom återkravsärenden och ska då uppfylla beviskravet om hög grad av sannolikhet. Den materiella bristfälligheten medför att Försäkringskassan inte klarar av sin bevisbörda, vilket förvärras av de formella bristerna som försvårar för den enskilde att förstå beslutet och som ytterst påverkar möjligheten att begära omprövning eller överklaga beslutets innehåll.

Enligt förvaltningslagen ska en myndighet visserligen handlägga ett ärende enkelt, snabbt och effektivt, men detta får inte ske på bekostnad av rättssäkerheten. Den bristfälliga myndighetsutövning som rapporten påvisar är alarmerande både för den enskilde och för rättssäkerheten.

Än mer alarmerande blir situationen om det blir verklighet av det nya förslaget om att införa sanktionsavgifter och en möjlighet att stänga av personer från socialförsäkringen under viss tid. En av förutsättningarna för att Försäkringskassan ska få fatta beslut om sanktionsavgift är att ett beslut om återkrav har fattats i ärendet. Om en myndighet ska få möjlighet att vidta en så ingripande åtgärd som att påföra sanktionsavgifter, vilket enligt Europakonventionen är en straffrättslig åtgärd och anklagelse om brott, måste myndigheten först klara av att fatta rättssäkra beslut om återkrav.

Rapporten kan läsas här: Inspektionen för socialförsäkringens (ISF) rapport Rättsliga brister i återkrav (2025:8).

 

 

Vill du motta våra Nyhetsbrev?

Vi gör ca. 4 st utskick per år. Alla våra tidigare nyhetsbrev finns under rubriken Nyhetsbrev i menyn.

Om Oss

Vårt uppdrag är att biträda LO, TCO, förbunden samt förbundens medlemmar i rättsliga angelägenheter. Vi ska vidare inom de rättsområden som berör fackliga organisationer och deras medlemmar bidra till en ur facklig utgångspunkt positiv rättsutveckling samt sprida kunskap inom fackföreningsrörelsen i juridiska frågor och om den fackliga rättshjälpen.

Vår huvudsakliga arbetsuppgift är att driva rättsliga processer i domstolar. Våra två stora arbetsområden är socialförsäkringsrätt och arbetsrätt i vid bemärkelse.

Senaste Nytt